hardlopen-voor-iedereen.nl

Na mijn eerste Run...

 

Hardlopen, waar ben ik aan begonnen

 Jaren  geleden ben ik met negen buurtbewoners gestrikt voor de Run van Winschoten.
Het was dorpsfeest in Kiel-Windeweer en we hadden het nodige gedronken.Geen water en zeker geen sportdrank.
De eerste training bleek geen grap te zijn.
We stonden met katoenen shirts en oude sportschoenen bij de Klapbrug klaar om te gaan hardlopen richting Kielsterachterweg.
Op de bielzen aan de Pieter Venemakade (na 3,5 lange kilometers) stond een pilsje te wachten als beloning.
Voor we de trekkerweg hadden bereikt liepen we al met de tong op de schoenen.
Wandelen dan maar om verderop opnieuw te gaan hardlopen. Een soort intervaltraining dus. 10 km leek en was nog een onmogelijke afstand.

Maar ach, zo kwam ik ook na het dorpsfeest wekelijks mijn buurtgenoten tegen.En ik deed wat aan mijn conditie. 
Ik ontdekte na verloop van tijd dat mijn lijf ontspannen was na het hardlopen. De stress had ik er uitgelopen.
En na een vermoeiende werkdag gaf het lopen me energie.
Dat voelde beter dan als een zombie voor de buis te hangen. Ik keek programma’s waar ik toch niet voor thuis wilde blijven.
Ik ging mijn eerste echte loopschoenen kopen. Toevallig de schoen die bij mijn voeten paste.
Ik vond ze erg duur, maar omdat ik veel op harde ondergrond liep, had ik een schokdempende zool nodig werd me verteld.
 
De meeste lopers hebben de 10km uiteindelijk gelopen. Dat we bijna als laatste team finishten was onbelangrijk.
10 km was voor iedereen een mijlpaal en de voorpret en de beleving dat we gemeenschappelijk iets hadden bereikt was belangrijker.
Het evenement was zo’n belevenis dat we dit jaarlijks hebben herhaald met wisselende lopers.
Ik ging vanzelf meer op mijn tijd letten. Het ging maar niet sneller. Iemand opperde dat het niet om de tijd zou gaan, maar het loopplezier.
Dat is natuurlijk zo, maar ik wilde ook vooruitgang boeken. Op 31 oktober 2005 werd een loopgroep opgericht.
Voor het eerst trainden we af en toe met een trainer. We waren geen Kielster Dwarsliggers meer( denk aan de bielzen…)maar Kielrunners.
We wilden ook meer dan de Run van Winschoten: afwisseling en nieuwe grenzen.
Met Nico(de trainer) keken we naar onze looptechniek en hoe we die zouden kunnen verbeteren.
Er was aandacht voor trainingsopbouw en een heel scala aan oefeningen die op een of andere manier ons vooruit moesten helpen.
We leerden zelfs hoe je moest drinken uit een bekertje tijdens het hardlopen.Geen bier maar leidingwater. 
Hardlopen kun je leren merkten we en, zoals met alles, je bent nooit uitgeleerd.

Begeleid hardlopen helpt vooruit en stimuleert om door te gaan, verder te gaan.
Wat je doel is bepaal je natuurlijk zelf .Dat doel verandert ook steeds. Iedereen heeft zijn eigen redenen om te hardlopen.
 Na de winterstop wilde ik zelf destijds de draad weer oppakken. Stoppen met roken en een snellere 10 km lopen.
Belangrijk vond ik toen dat mijn techniek beter werd, zodat ik ook de wat langere afstanden nog soepel kon blijven lopen.  
Het programma was voor mij een stok achter de deur, een steun in de rug en een stimulans om vaker en verantwoord te hardlopen.
Destijds wist ik niet waaraan ik begon. Nu weet ik niet waar het eindigt.
 
Eddy.


Persbericht:

Nieuwe SVK-Loopgroep combinatie legt eerste training af



Donderdag 26 mei kwam de loopgroep de eerste maal bij elkaar voor de trainingen van dit seizoen. Er werd begonnen met een warming-up waarna de nadruk de eerste maal lag op spierversterkende oefeningen.
Deze oefeningen werden uitgevoerd in een z.g. circuit, uitgezet op het evenemententerrein in combinatie met interval oefeningen (wisselende snelheden). Na de cooling-down werd nog een nagesprek gehouden in 't Woldhuus. De reacties waren zeer positief. We zouden graag nog meer enthousiaste lopers verwelkomen, kom gerust vrijblijvend eens een paar maal meetrainen! De eerste 2 trainingen zijn gratis!
(meer foto's op pagina 'foto's')
 

 

Uit de oude doos: